Hvad er formålet med duelighedsprøven:
– At kunne bidrage med musik ved ritualer, koncerter og fælles arrangementer.
– At opnå styrkede fællesskaber ved at optræde.
Orienter dig Bagud:
Traditionelt set, har spejdere benyttet sig af musikinstrumenter på samme måde som militæret: Til signalering og underholdning.
Ligeledes, har spejdere oprindeligt dygtiggjort sig i de samme instrumenter som i militæret, nemlig Trommer, fløjter og signalhorn.
Sidenhen har især guitaren vundet indpas, da dens mobilitet, musikalske egenskaber og volumen egner sig rigtig godt til lejrlivet.
Musikermærket tildeltes som regel deciderede musikspejdere, der fx spillede i tambourkorps, men disse spejdere kunne også trækkes på til individuelle opgaver i forbindelse med lejre og ture.
Bevæg dig Fremad:
VintageSpejd ønsker med denne Duelighedsprøve at give spejderne mulighed for at glæde andre spejdere og holde humøret højt ved musisk udfoldelse.
Der findes i dag mærker i korpsene som Lejrbålsarrangør, Entertainer og troubadour, og musikspejdere bærer typisk et lyremærke, som svarer til det oprindelig musikermærke.
I den oprindelige version af mærket, var det forbeholdt en begrænset mængde af instrumenter, et snævert afgrænset repertoire med få repræsenterede genrer.
Vi erkender, at underholdningsværdien og stilen er både en anden og bredere i dag, men formål og funktion har lighedspunkter. Derfor er denne prøve tilpasset, så den har et mere nutidigt indhold, kombineret med fortidens skrappe krav om indsats.
Generelt om prøven:
– Prøven er niveaudelt i en version for folk under 12 år (U12) og en version for folk over 12 år (O12). Angiv ved tilmelding, hvilken af de to, der er relevant for dig.
– Selvom opgaverne lader til at henvende sig til folk, der allerede kan spille, så kan prøven bestås af folk uden erfaring ved flittig indsats.
– For at sikre at ingen kan kopiere andres svar, vil der tilsendes individuelle, men ligeværdige opgaver. Opgaverne tilsendes ved tilmelding.
– Instrumenter anvendt, kan være alt fra ejede, lånte eller lejede instrumenter, over legetøjsinstrumenter eller selvbyggede, improviserede instrumenter.
– En musiker er både en håndværker og en videnskabsmand. Indgående kendskab til genrer, teori og andre instrumenter bidrager til den enkelte musikers præstationer.
– Klangbærende: Instrumenter, der kan spille flere toner ad gangen.
Rytmiske: Instrumenter, der ikke haver toner, men derimod lyde.
– Prøveaflæggelse foregår ved videopræsentationer. Du bestemmer selv detaljerne om præsentationen, men vi ser gerne at delmålenes rækkefølge følges, og at der afleveres én samlet video.
Link til Vintagespejd-sangbogen: VintageSpejds-sangbog-2020Download
Instruktion:
– Spejderen skal selv udarbejde materialet.
– Tegninger og skitser skal være håndtegnet på papir
– Forklar hvad du/I har fået ud af at tage dette duelighedstegn som person
fremlæggelses, optages og fremsendes på video eller fremlægges for leder
Krav
Følgende opgaver skal løses for at kunne bestå duelighedsprøven. For alle grene/enheder
Kendskab
Kendskab
a) Orkestertyper
– Flokspejder og Juniortrop: Beskriv 5 forskellige typer: Du kan modtage en liste med 10 orkestertyper, hvoraf 5 er ægte.
– Spejdertrop: Beskriv 5 forskellige typer: Beskriv hvilke instrumenter og genrer, der er særlig kendetegnende for de 5 orkestertyper
b) Musikinstrumenter
– Flokspejder og Juniortrop: Beskriv 15 forskellige musikinstrumenter
– Spejdertrop: Beskriv 5 forskellige instrumentfamilier med minimum 5 instrumenter pr familie
c) Genrer
– Flokspejder og Juniortrop: Demonstrer 5 forskellige musikgenrer med stilnavne og eventuelt hvad, der gør dem til noget særligt. Eksemplificer med enten lydklip, videolinks eller egen optræden.
– Spejdertrop: Demonstrer 10 forskellige musikgenrer eller underarter, hvor du beskriver: Oprindelse og udbredelse. Instrumentering. Andre særlige kendetegn for genren
Teori
d) Rytmer
– Flokspejder Juniortrop og Spejdertrop: Individuelt opgaveark tilsendes ved tilmelding.
e) Toner
– Flokspejder Juniortrop og Spejdertrop: Individuelt opgaveark tilsendes ved tilmelding.
f) Klang
– Flokspejder og Juniortrop: Beskriv forskellen på dur og moll. Giv gerne eksempler, fortæl om hvordan du oplever forskellen.
– Spejdertrop: Beskriv forskellen på en treklang og en akkord Demonstrer minimum to omvendinger af en akkord Giv eksempel på 1.(tonika), 3. (subdominant) og 5. (dominant) klang i 3 forskellige tonearter.
Praksis
g) Melodi
– Flokspejder og Juniortrop: Spil 3 melodier efter eget valg på et vilkårligt melodibærende instrument.
– Spejdertrop: Spil 3 melodier, hvoraf 2 skal være fra Vintagespejds sangbog, efter eget valg på et vilkårligt melodibærende instrument
h) Akkompagnement tonalt
– Flokspejder og Juniortrop: Spil 1 akkompagnement (ikke melodi) efter eget valg på et vilkårligt tonalt instrument. Det er valgfrit, og der spilles klange eller toner.
– Spejdertrop: Spil 3 akkompagnementer til melodier, hvoraf 2 skal være fra Vintagespejds sangbog, efter eget valg på et vilkårligt tonalt instrument. Det er valgfrit, om der spilles klange eller toner.
i) Akkompagnement rytmisk
– Flokspejder og Juniortrop: Spil 1 akkompagnement (ikke tonalt) efter eget valg på et vilkårligt rytmeinstrument.
– Spejdertrop: Spil 3 akkompagnementer til melodier, hvoraf 2 skal være fra Vintagespejds sangbog, efter eget valg på et vilkårligt rytmeinstrument.